Rybářská výbava – aneb přeprava na místo činu.

16. září 2009 v 9:26 | Kocour |  Povídky z ryb
Narodil jsem se u řeky Sázavy a na ryby jsem chodil s tátou od svého raného mládí. K řece na ryby jsme to měli od domu pouze přes tenisové kurty.

Později jsme se odstěhovali do města mimo řeku a na ryby jsem jezdil s tátou na motorce. Nezapomenutelná vzpomínka z těch dob je, když jsme v listopadu jezdili na Berounku k Nezabudicům na štiky. Já držel v ruce bandičku s rybičkami a nežli jsme ujeli těch asi 50 kilometrů tak jsem málem umrznul.

Když jsem začal chytat ryby sám, jezdil jsem většinou na kole a celá má rybářská výbava se vešla do malého chlebníku.

Rybářům asi nemusím vysvětlovat nikdy nekončící problém s přepravou rybářské výbavy na místo lovu. Pokud lze k místu zajet autem a mít auto tak zvaně "za zadkem" tento problém odpadá, bohužel ale taková místa jsou většinou buď stabilně obsazena, nebo nejsou tím pravým ořechovým místem podle našich představ. Potom nezbývá nic jiného nežli vyložit auto, změnit se v soumara a postupně přenést vercajk na vzdálené místo vhodné k lovu. Nevím jak ostatní, ale já měl vždy problém toto realizovat najednou, pokud jsem nechtěl vypadat jako ověšený vánoční stromek a potácet se přetížený pod váhou a množstvím své výbavy. Moje komplikace také spočívají v tom, že většinou nepoužívám teleskopické pruty, které jsou poměrně skladné.

Problém souvisí i s tím, že jak se postupně rozvíjel můj rybářský obzor, rozšiřovala se i moje výbava. Spolu s tím jsem také postupně přecházel na různé, stále větší a větší, typy prostředků na přepravu mé výbavy. Nejprve jsem používal různé druhy batohů, ke kterým později přibyly ještě kožená montérská brašna dále futrál na pruty a tak dále. Z dnešního pohledu si již ani neumím představit, že bych tak jako za svého mládí přišel k vodě s jedním chlebníkem. Možné to samozřejmě je, ale možnosti úspěšného rybolovu by se tím podstatně snížily.

V podstatě není velký rozdíl v objemu výbavy když vyjíždím na jeden den, nebo na dní několik.

V současné době představuje moje základní výbava takový objem, že ani největší batoh nebo futrál ji v žádném případě nepojme. Samozřejmě to také částečně souvisí s pohodlím, které chci na rybách mít. V poslední době například vozím navíc speciální rybářské křeslo, které je svoji váhou a objemem větší nežli má celková výbava z dob mládí. Jsem v podstatě rybář bobkař a když mám celý den sedět na jednom místě a sledovat pruty abych nepromeškal třeba ten jediný záběr, který za ten den budu mít, tak to chci dělat pěkně v pohodlí. Nejsem zatím vlastníkem rybářského přístřešku, ale nosím velký rybářský deštník. Důvodem je skutečnost, že nemíním odejít z ryb, když začne pršet, nebo být celý mokrý a nastydnout. Prostě chci mít pohodlí a bez toho to snad již ani nejde, obzvláště ve vyšším věku. Podstatnou částí výbavy je také rybářský stojan na pruty, bez kterého se na některých vodách neobejdu.

Dále si vezměte například jen počet potřebných prutů v sezóně, kdy se loví zároveň i dravci s čímž souvisí i další věci jako je čeřínek, nebo nádoba s nástražními rybičkami. Další objemnou součástí nutné výbavy jsou také směsy na vnadění, směs do krmítka, včetně nádob a sít na jejich míchání a samotné návnady. Mohl bych ve výčtu pokračovat dále ale myslím, že je to zbytečné, každý moderní rybář ví o čem je řeč.

Důsledkem byla skutečnost, že pokud jsem se nechtěl změnit v soumara a přenášet na několikrát svoji výbavu na místo rybolovu, tak jsem raději chytal pouze na místech kde jsem mohl mít auto tak zvaně za zadkem, což ale nebyla ta nejlepší verze protože velká část dobrých míst k rybolovu se většinou nacházela na místech pro auto nepřístupných a jak to vypadá na dobrých místech přístupných pro auta zde asi nemusím popisovat. Znám dokonce jedno takové dobré místo na Labi, které si rybáři předávají za využití mobilních telefonů a odcházejí až když jsou vystřídáni další spřátelenou partou.

Tento stav mi samozřejmě nevyhovoval, takže jsem začal vyrábět různé pomocné přepravní prostředky k přemístění mé objemné výbavy na místo činu tedy na dobré místo pro rybolov, na které jsem se autem nemohl dostat. První jsem vyrobil z pojízdné tašky na kolečkách, kterou jsem zvětšil a ověsil dalšími menšími batůžky připevněnými na rám tašky z obou strany. K držadlům jsem z každé strany připevnil novodurové trubky většího průměru, které jsem na spodní straně nahřál a zmáčknul tak, že jsem do nich mohl dát podběrák, vidličky a dva pruty. Bylo to sice dobré, ale stále nevyhovující, k vodě jsem se stejně jako dříve plížil obtěžkaný a ověšený jako vánoční stromek. Mělo to ale tu výhodu, že jsem pobral vše najednou - ale pouze v případě, že jsem nechtěl u vody nocovat a mít ve výbavě spací pytel, vařič atd. atd.

Zatím poslední "de luxe" verze přepravy mého rybářského náčiní je založena na vlastnoručně vyrobené skládací kárce (již druhá vylepšená verze) s odnímatelnými koly a vojí, jejíž velikost je přesně uzpůsobena kufru mého auta (podotýkám ovšem, že mám větší auto a tím i větší kufr). Na kárce jsou ve předu a vzadu připevněny nastavitelné držáky na vidličky a kárku lze v jakékoliv poloze aretovat takže při záběru neodcestuje do vody. Obsahově do sebe pojme veškerou mojí rybářskou výbavu, kromě prutů, které nosím v ochranném obalu, který je ale možné na kárku také položit. Toto řešení se mi zatím jeví jako super a doufám, že je již poslední v řadě uvedených.

Zatím jsem shledal jedinou menší vadu a sice velikost koleček. Pro jízdu v těžším terénu to bude chtít kolečka o větším průměru, která budou snáze překonávat terénní nerovnosti. Je to sice super, ale již plánuji jak za dlouhých zimních večerů postavím vozík nový větší a příští rok ještě větší........

Petrův zdar Kocour

Jedna z mých menších přepravních verzí, její nevýhoda je že se tam nevejde křeslo (foceno na soukromém revíru, kde se platí 70 Kč za půl dne, super)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.